OVK

Obligatorisk ventailationskontroll

Det är fastighetsägaren som har ansvaret för bostädernas och lokalernas inomhusmiljö, och som ska se till att OVK utförs inom givna tidsintervaller.

OVK är en besiktning som utförs för att säkerställa att ventilationssystemet i en byggnad fungerar tillfredsställande. Kontrollen utförs för att säkerställa ett gott inomhusklimat, vilket är viktigt för att de personer som vistas i byggnaden ska må bra och även för att byggnaden inte ska få skador på grund av för hög luftfuktighet som kan ge upphov till mögel och andra liknande problem.

I flerbostadshus är besiktningsintervallen var 6:e år. Besiktningen ska genomföras av en certifierad funktionskontrollant och vid varje besiktning ska funktionskontrollanten skriva ett protokoll som redovisar resultatet. Kontrollanten ska påtala fel och brister i ventilationen och anteckna dem i protokollet. Besiktningsprotokollen skickas sedan till kommunen.

Det är föreningen som ska se till att fel och brister som upptäcks vid OVK åtgärdas omgående. Föreningen har även ansvaret för att vidta de åtgärder som behövs för att kraven på ventilationssystemet ska vara uppfyllda. Kraven finns i bygglagsstiftningen.

OVK utfördes 2022-03-24 och intyg på godkänd besiktning sitter i glasskåpet i entrén i respektive hus.